جهانگردی

سفرنامه و اطلاعات گردشگری

جهانگردی

سفرنامه و اطلاعات گردشگری

فیجی

 فیجی با نام رسمی جمهوری جزایر فیجی یک کشور جزیره‌ای در منطقه ی ملانزی در اقیانوس آرام جنوبی است که در ۲ هزار کیلومتری جزیره ی شمالی زلاندنو قرار گرفته ‌است. نزدیکترین همسایگان آن از غرب وانوآتو، از جنوب غرب کالدونیای جدید فرانسه، از جنوب شرق جزیره ی کرمادچ نیوزیلند، از شرق ساموآ، از شمال شرق جزایر والیس و فوتونای فرانسه و از شمال تووالو است. می‌گویند اولین اسکان‌ها در این جزایر به یک هزار سال پیش از میلاد بر‌می‌گردد. در قرن 17 میلادی اروپایی‌ها برای نخستین بار پا به آن گذاشتند. در قرن نوزدهم این جزایر مستعمره انگلیس شدند. فیجی با توجه به جنگل‌های بسیار، منابع زیرزمینی و ذخایر ماهیان، یکی از پیشرفته‌ترین اقتصادهای منطقه ی اقیانوسیه را داراست. این کشور از ۳۲۲ جزیره و ۵۳۳ صخره تشکیل شده ‌است. تنها ۱۰۶ جزیره آن مسکونی هستند و ۸۷ درصد جمعیت کشور در دو جزیره اصلی زندگی می‌کنند.




جمهوری جزایر فیجی (Fiji) در یک نگاه
پایتخت: سووا
18°10′S 178°27′E
سرود ملی: خدا فیجی را خجسته بدارد
شعار ملی: از خدا بیم دار و به ملکه ارج گذار
زبان رسمی: انگلیسی، بائو فیجیایی، هندوستانی
نوع حکومت: جمهوری تحت کنترل نظامی
واحد پول: دلار فیجی (FJD)
مساحت: ۱۸٬۲۷۴ کیلومتر مربع
جمعیت: ۸۵۳٬۴۴۵ نفر
تراکم جمعیت: 46/ km2
امید طول عمر: 4/70 سال
دامنه اینترنتی: .fj
پیش‌شماره تلفنی: 679+



تاریخ
سفال‌های بدست آمده از شهرهای فیجی نشان می‌دهد این جزایر از ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مسکونی بوده‌ است اما مسئله مهاجرت اقیانوس آرام هم هنوز مطرح است. فیجی از قرن ۱۸ به دست بریتانیا افتاد و در سال ۱۸۷۴ مستعمره ی این کشور گشت؛ فیجی در ۱۰ اکتبر ۱۹۷۰ از بریتانیا اعلام استقلال کرد.


سیاست
بر اساس قانون اساسی در فیجی رئیس جمهور، رئیس حکومت است و نخست وزیر رئیس دولت. با این حال فیجی از سال 1987 تاکنون بارها درگیر کودتا و حکومت نظامیان شده است. چهارمین و آخرین کودتا در 20 سال گذشته این کشور در سال 2006 روی داد. ریشه اولین کودتاها و اختلاف نظرها را باید در اختلاف نژادی مردم فیجی جست‌و‌جو کرد. جمعیت فیجی تقریبا به نسبت مساوی بین دو نژاد فیجی‌های بومی و هندو-فیجی‌ها تقسیم شده است. ازدواج بین این دو نژاد بسیار کم انجام می‌شود و تفکیک قومی نانوشته‌ای بین این دو نژاد رواج دارد. در سال 1987 نخستین کودتای نظامی پس از انتخاب هندو-فیجی‌ها به عنوان دولت روی داد؛ ژنرال "سیتیونی رابوکا" که در دو ارتش رهبری می‌کرد طی کودتایی در این سال به قدرت رسید و در همین سال در فیجی نظام جمهوری برقرار گردید. "راتو سیر کامیسسه مارا" در سال ۱۹۹۴ رئیس جمهور فیجی شد. رئیس جمهور سابق، ژنرال سیتیونی رابوکا از حزب سیاسی فیجی نیز در سال ۱۹۹۲ در اولین انتخابات بعد از کودتا به سمت نخست وزیری رسید. در سال ۲۰۰۰ میلادی "راتو ژوزفا ایلوئیلو" رئیس جمهور و "لایسنیا کاراسه" نیز به عنوان نخست وزیر انتخاب شدند.
عضویت: سازمان ملل متحد، سازمان جهانی تجارت و یونسکو
جغرافیا
پایتخت این کشور شهر سووا با ۱۷۲۳۹۹ نفر جمعیت می‌باشد. مساحت فیجی ۱۸٬۲۷۴ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۸۵۳٬۴۴۵ نفر است. از شهرهای مهم فیجی می‌توان به، لائوتوکا ۵۲,۲۲۰ نفر، نادی ۴۲,۲۸۴ نفر، لاباسا ۲۷,۹۴۹ نفر و نائوسوری ۲۰۰۰ نفر اشاره کرد. فیجی از بیش از ۳۰۰ جزیره تشکیل شده‌است و به صورت مجمع الجزایر می‌باشد. جمعیت فیجی اکثرا بین بومیان فیجی و نژاد هندی تقسیم شده‌است. بیشتر جمعیت فیجی در دو جزیرهٔ ویتی لوو و وانوآ لوو ساکن هستند.
خط ساحلی: 1,129کیلومتر



تقسیمات کشوری
کشور فیجی دارای ۴ ایالت و ۱ ناحیه ی وابسته می‌باشد:
مناطق مرکزی، مناطق شرقی، مناطق شمالی، روتوما (ناحیه ی وابسته)، مناطق غربی
جزایر عبارتند از:
جزایر روتوما، جرایر ویتی لوو، جرایر وانوآ لوو، جزایر کاداوو، جزایر موآلا


اقتصاد
واحد پول فیجی، دلار با واحد جزء (سنت) نام دارد. فیجی از اعضای کشورهای مشترک المنافع به شمار می‌رود. تولید ناخالص داخلی این کشور 079/5 میلیارد دلار است. 117 هزار و 500 نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 70 درصد از آنها در بخش کشاورزی کار می‌کنند. نرخ بیکاری در این کشور 6/7درصد است. 5/25 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2005 نرخ بیکاری در این کشور سه درصد بود. محصولات صادراتی این کشور شامل شکر، پوشاک، طلا، الوار، ماهی، شیره قند، روغن نارگیل و زنجبیل است که به کشورهای آمریکا (8/16درصد)، استرالیا (9/13درصد)، انگلیس (5/13 درصد)، ژاپن (3/5 درصد)، ساموا (7/4 درصد) و تونگا (1/4 درصد) صادر می‌شود. صنعت توریسم اهمیت فزاینده ای دارد. محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای تمام شده، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات پتروشیمی، غذا و مواد شیمیایی است که از کشورهای سنگاپور (8/28 درصد)، استرالیا (3/23درصد)، نیوزیلند (8/16درصد) و چین (7/4درصد) وارد می‌شود.
مردم
جمعیت این کشور حدود ۸۵۳٬۴۴۵ نفر با میانگین سنی 25 سال است. ۵۲ % نژاد این کشور را فیجیایی (بومیان فیجی)، ۴۱ % را نیز هندی‌ها تشکیل می‌دهند، همچنین دین ۵۶ % مردم فیجی مسیحی، ۳۳ % هندو و ۶ % نیز مسلمان است. زبان‌های رسمی فیجی را انگلیسی، فیجیایی و هندی تشکیل می‌دهند.


فرهنگ
فرهنگ فیجی ترکیبی غنی از فرهنگ بومی، چینی، اروپایی و هندی شامل دموکراسی اجتماعی، زبان، غذا (عمدتا غذاهای دریایی و سبزیجات)، پوشاک محلی، سیستم اعتقادی، معماری، هنر، صنایع دستی، موسیقی و رقص و ورزش است.
گردشگری


فیجی به مقدار قابل توجهی دارای گردشگر است که از جزایر نادی و دنارو دیدن می‌کنند. این کشور دارای مقدار زیادی امکان غواصی و دیدن سواحل مرجانی است که از جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شوند. بودجه زیادی صرف باز کردن استراحت گاه‌ها در مناطق دور افتاده جهت افزایش گردشگری انجام شده‌است.


دفاع
فیجی خدمت سربازی ندارد .


آموزش
میزان با سوادی: 87%‌(1986). سنین تحصیل اجباری: تحصیل در فیجی اجباری نیست.



آدرس مطلب: http://imna.ir/vdcfved0.w6djeagiiw.html

خبرگزاری ایمنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد